Segundo Congreso Internacional Sobre Masculinidades e Igualdad Educación para la igualdad y Co(Educación)

SESSIONS CIENTÍFIQUES

Aquest III Congrés Internacional sobre Masculinitats i Igualtat: Comunicació, Cultura i Mitjans Audiovisuals (CIMASCIGUAL III) compta amb conferenciants, ponents i coordinadors/es de sessions experts/es en la matèria de reconegut prestigi a nivell nacional i internacional.

  • SESSIÓ CIENTÍFICA 1. L’APRENENTATGE I LA TRANSMISSIÓ DE LA MASCULINITAT PATRIARCAL, HEGEMÒNICA, TRADICIONAL A TRAVÉS DELS MITJANS AUDIOVISUALS I DE COMUNICACIÓ.

Lloc: Aula per determinar a l’edifici Altabix (Campus d’Elx) UMH.

Coordinen:

  • Dra. Rocío Cifuentes Albeza. Comunicació Audiovisual. Universitat Miguel Hernández d’Elx.
  • Dra. Alejandra Hernández Ruiz. Comunicació Audiovisual. Universitat d’Alacant.

Temàtiques:

Audiovisuals i masculinitat hegemònica. Masculinitat tradicional. Construcció social de la masculinitat. Pràctiques de masculinitat. Xarxes socials i la redefinició de les masculinitats contemporànies. Funcions de la masculinitat. Rols masculins. Publicitat i tipus d’homes. Opinió pública i masculinitat. Els rols masculins mitjançant Instagram i TikTok: referents per a la joventut. Anàlisi de com els mitjans audiovisuals i de comunicació transmeten i reforcen la masculinitat tradicional i hegemònica a través dels seus rols i pràctiques. Desconstruint la masculinitat tradicional en els mitjans audiovisuals. Anàlisi de la representació i el discurs de les masculinitats igualitàries/desigualitàries en publicitat audiovisual. L’impacte de la publicitat institucional en la divulgació de les masculinitats igualitàries/desigualitàries. Intel·ligència Artificial Generativa i biaixos de gènere en el context de la publicitat audiovisual: oportunitats i amenaces.

  • SESSIÓ CIENTÍFICA 2.  ABORDATGE DE LA MASCULINITAT EN ELS MITJANS AUDIOVISUALS: REPRODUCCIÓ VERSUS PREVENCIÓ DE LES VIOLÈNCIES. EXEMPLES I BONES PRÀCTIQUES. SEXUALITAT.

Lloc: Aula per determinar a l’edifici Altabix (Campus d’Elx) UMH.

Coordinen:

  • Dra. Coral Herrera Gómez. Col·laboradora de l’Observatori de les Masculinitats.
  • Dra. Laura Pavón Benítez. Sociologia. Universitat de Granada.

 Temàtiques: 

  • Masculinitat, mitjans audiovisuals i violència: Impacte dels mitjans audiovisuals a les percepcions de masculinitat i violència. Violència entre homes. Guerres. La glorificació de l’home-guerrer. El tema de la militarització de les masculinitats en el cinema i les sèries. Socialització, jocs, joguines, violència, dibuixos animats, publicitat, RRSS, mitjans audiovisuals en general. La representació de les violències masculines als mitjans audiovisuals. La violència al cinema i la televisió. Etc.
  • Masculinitat, mitjans audiovisuals i violències masclistes: Prevenció i reproducció de la violència de gènere en mitjans audiovisuals. Violència(es) de gènere. La violència contra les dones com a “empoderament” del personatge femení. Violència sexual masclista. Mitjans de comunicació i masculinitat: estratègies de prevenció contra la violència de gènere. Exploració del paper dels mitjans audiovisuals a l’educació sexual i la prevenció de la violència de gènere, incloent-hi les diferents formes de violència i la seva representació.
  • La sexualitat masculina i la seva representació audiovisual: Mitjans audiovisuals i educació sexual. La pornografia. La banalització del “consum” de prostitució a través de les sèries de consum massiu. La pornografia i la violència sexual maquillada a les sèries de consum massiu. La sexualitat masculina i la representació audiovisual en positiu.
  • SESSIÓ CIENTÍFICA 3. REPRESENTACIONS AUDIOVISUALS D’HOMES I MASCULINITATS DES D’UNA MIRADA INTERSECCIONAL I INCLUSIVA.

 Lloc: Aula per determinar a l’edifici Altabix (Campus d’Elx) UMH.

 Coordinen:

  • D. Augusto Almoguera Fernández. Comunicació Audiovisual. Universitat Complutense de Madrid.
  • Dr. José Luis Anta Félez. Antropologia. Universitat de Jaén.

 Temàtiques: 

Interseccionalitat i masculinitats. Masculinitats dissidents. Estudis LGTBIQ+ sobre masculinitats. Homes i diversitat: orientació sexual, capacitat, edat, ètnia/trets racials, decolonialitat, etc. Diversitat, inclusió i igualtat de gènere en l’audiovisual. Identitat i expressió de gènere trans i no binari. Homes i masculinitats al cinema: Una perspectiva interseccional. Edat: menors i majors. Masculinitats femenines. El #MeToo a Espanya des del suport del gènere masculí. Interseccionalitat i inclusivitat en la representació de masculinitats: igualtat, llibertat i diversitat. Masculinitats dissidents en la construcció de marca personal. Estudi de les representacions audiovisuals de masculinitats des d’una perspectiva interseccional, incloent-hi la diversitat de gènere, orientació sexual, etnicitat i altres factors d’identitat. Estudi de cas de bones pràctiques publicitàries a la representació de les masculinitats igualitàries i inclusives.

  • SESSIÓ CIENTÍFICA 4. HOMES I CURES A L’AUDIOVISUAL.

Lloc: Aula per determinar a l’edifici Altabix (Campus d’Elx) UMH.

 Coordinen:

  • Dra. Elena Hernández Corrochano. Antropologia. UNED Madrid.
  • D. Miguel González Lázaro. Masculinitats Beta. Madrid.

 Temàtiques: 

Educar per a la coresponsabilitat. Educació per a l’ètica de la cura. Masculinitats i cures. Paternitats igualitàries. Socialització, homes i pràctiques de cura. Homes i reproducció: paternitats a l’era de les noves tecnologies. Emocions. Abuelitats. Autocures. Les cures de les persones majors. Paternitats, coresponsabilitat i cura des de les masculinitats igualitàries. Pioners a assumir papers en el cinema amb un altre rol diferent del que marca Hollywood: Billy Elliot, Erin Brockovich, Jerry Maguire,… Homes i cures a l’audiovisual: cap a un model coresponsable i cuidador de paternitat. Masculinitats i ètica de la cura en l’audiovisual. Paternitat i coresponsabilitat: noves representacions en mitjans. Cura i masculinitats igualitàries: un enfocament audiovisual.

  • SESSIÓ CIENTÍFICA 5. REPRESENTACIONS CULTURALS AUDIOVISUALS DE MASCULINITAT: ARTS ESCÈNIQUES, INDÚSTRIA MUSICAL i MASS MEDIA.

Lloc: Aula per determinar a l’edifici Altabix (Campus d’Elx) UMH.

  •  Coordinen:
  • Dra. Ma Jesús Pena Castro. Antropologia. Universitat de Salamanca.
  • Dra. Bakea Alonso Fernández de Avilés. Sociologia. CEPAIM.

Temàtiques: 

Masculinitat i productes culturals. Homes i la seua representació en les arts escèniques amb perspectiva de gènere. Música i masculinitat. Videoclips. Ràdio i masculinitat. Mass media  i masculinitat. Videojocs i masculinitat. Noves tecnologies, xarxes socials i masculinitat. Teatre. Explorant les representacions masculines en l’entreteniment i els mitjans. Teatre i música: Finestres a les masculinitats al mass media. Anàlisi de com la masculinitat és representada a través de diversos mitjans i productes culturals, com ara la música, el teatre, videoclips, ràdio i videojocs, tot enfocant com aquests influeixen en la percepció social de la masculinitat.

  • SESSIÓ CIENTÍFICA 6. ACTIVISME, (CO)EDUCACIÓ I IGUALTAT: TRANSFORMANT MASCULINITATS DES DE L’AUDIOVISUAL I LA SOCIETAT CIVIL.

Lloc: Aula per determinar a l’edifici Altabix (Campus d’Elx) UMH.

 Coordinen:

  • Dr. Asur Fuente Barrera. Universitat de Valladolid
  • Dra Krizia Nardini. Men in Movement. Antropòloga. Universitat d’Alacant.

 Temàtiques:

Feminismes i masculinitats. Activisme d’homes per la igualtat. Responent a la Manosfera (Manosphere). Homes mitopoètics. Pràctiques coeducatives des de l’activisme dels homes. Moviments socials. Moviment d’homes per la igualtat. Les xarxes com a espai educatiu i activisme. Relacions i tensions amb els feminismes. El paper coeducatiu de la publicitat audiovisual al voltant de les masculinitats igualitàries: representació dels rols i estereotips en publicitat infantil. Societat civil i mitjans en la transformació de les masculinitats. Exploració de com l’activisme i la coeducació poden transformar les masculinitats, tot discutint la influència dels moviments socials i els mitjans audiovisuals en la promoció d’una igualtat de gènere més efectiva.

  • SESSIÓ CIENTÍFICA 7. HOMES: VULNERABILITAT SOCIAL, SALUT I FRACÀS MASCULÍ I LA SEUA REPRESENTACIÓ EN L’AUDIOVISUAL 

Lloc: Aula per determinar a l’edifici Altabix (Campus d’Elx) UMH.

Coordinen:

  • Dra. Aina Penyarroja Donet. Observatori de les Masculinitats. UMH.
  • D. Alejandro Luz de Haro. Observatori de les Masculinitats. UMH.

 Temàtiques: 

Masculinitat marginal en el món audiovisual. Els costos de la masculinitat i la representació audiovisual. Masculinitat i vulnerabilitat social. Masculinitats, precarietat i pobresa. Masculinitats i intervenció social. Masculinitats en el sistema de benestar social. Masculinitat i salut. Masculinitat i sensellarisme. Suïcidi masculí. Masculinitat i presó. Masculinitat i pobresa. Masculinitats i polítiques públiques.  Working With Men. L’autocura dels homes. Masculinitat andrògina: segueix amagada en els productes audiovisuals?

  • SESSIÓ CIENTÍFICA 8. REPRESENTACIONS DE MASCULINITATS IGUALITÀRIES I REFERENTS POSITIUS D’IGUALTAT ALS MASS MEDIA: ESPORT, OCI, COS, ETC.

Lloc: Aula per determinar a l’edifici Altabix (Campus d’Elx) UMH.

Coordinen:

  • Dr. Fulgencio Sánchez Vera. Educació. Antropologia. Universitat de La Laguna.
  • Dr. Marcos Jesús Iglesias Martínez. Educació. Universitat d’Alacant.

 Temàtiques: 

Explorant noves representacions masculines en les sèries de ficció més reeixides de les plataformes de streaming. Homes, cos, esport. Menvertising i resistències: nous models de masculinitat en publicitat audiovisual. Educació per a la pau. Masculinitats i pràctiques de lleure. Percepció de l’audiència i actitud envers les marques davant de la representació de les noves masculinitats en publicitat. La representació del cos masculí a l’estratègia i la comunitat de marca: discursos i intersecció entre els objectius de màrqueting, la publicitat, la comunicació audiovisual i el consum. A la recerca de masculinitats diferents en la comunicació política. Productes de campanyes polítiques, publicitàries, electorals, etc. i referents d’homes proigualitaris. El paper de les estratègies publicitàries en la construcció i la reconstrucció del concepte de masculinitat igualitària. Evolució històrica del compromís amb l’avanç a la igualtat de gènere i les noves masculinitats en la comunicació de la responsabilitat social corporativa a través del mitjà publicitari. Masculinitat a l’era digital: El paper de les xarxes socials, etc.

Per a les vuit sessions científiques de comunicacions que oferim en el congrés, perseguim que persones expertes de diferents latituds del planeta puguen presentar les seues aportacions. Prioritzem la presencialitat, encara que també hi haurà la possibilitat de comunicacions a participants no presencials, perquè puguen compartir els seus coneixements, experiències i investigacions, i donat una visió global i alhora local del fenomen, qüestió que enriqueix el debat i genera possibilitats d’acció concreta.